[Nämä sivut käyttävät tyylilomakkeita, eikä käyttämäsi selain valitettavasti tue niitä täydellisesti. Pahoittelemme, että sivujen ulkoasu ei näytä aivan siltä kuin pitäisi.]

Ullan Pianokoulu

Etusivu |:| Esittely |:| Nuotti- ja soitinvälitys |:| Opettajat |:| Opetuspaikat |:| Hinnasto |:| Linkit

Opetustarjonta

1. Pianonsoiton yksityistunnit
  2. Pianonsoiton alkeiskurssit
  3. Laulutunnit
  4. Kuoro
  5. Kokeilemme soittimia -kurssit
  6. Yhteissoitto
    * Bändikurssit
    * Pianoduot ja kamarimusiikki
  7. Musiikkitaitoa (MuPe) pelaamalla
  8. Improvisointi, vapaa säestys

Kysy lisää tai ilmoittaudu

Ulla Gartz
p. 040-2166977
ullagartz(at)gmail.com.

Voit ilmoittautua myös tekstiviestillä!

Improvisointi ja vapaa säestys (piano)

Myös tavallisilla pianonsoiton yksityistunneilla opetamme kaikille vapaata säestystä ja improvisoinnin alkeita. Vapaan säestyksen ja improvisoinnin tunnit sopivat erityisesti niille, jotka omaavat jo jonkintasoisen soittotaidon ja haluavat syventyä aiheeseen laajemmalti.

Improvisointitunneilla saa heittää nuotit nurkkaan! Soitamme, mitä päähän juolahtaa. Opettajan tehtävä on esitellä oppilaalle erilaisia improvisointitapoja ja kannustaa oppilasta keksimään ja löytämään uusia äänimaailmoja. Improvisointi on mm. jazzmuusikoitten taitojen perusta.

Monilla klassisen koulutuksen saaneilla muusikoilla on olematon improvisointitaito. Improvisointiin pitäisikin kannustaa jo lapsena, sillä lapsilta "omasta päästä pimputtelu" tulee yleensä luonnostaan. Aikuisena vapautunutta improvisointia on hieman vaikeampi oppia - mutta mitenkään mahdotonta se ei ole!

Kissa soittaa pianoa

Oletko harrastanut pianonsoittoa useita vuosia, mutta joudut silti paniikkiin, kun syntymäpäiväjuhlilla pyydetään säestämään Paljon onnea vaan? Ilmiö on yleinen. Vapaan säestyksen taidoille on usein käyttöä. Opinnot kannustavat luovaan ilmaisuun, sointumerkkien pohjalta tai ilman niitä, korvakuulolta. Opiskelija oppii komppaamaan tyylinmukaisia säestyksiä laulajan tai yhteislaulun taustaksi, tai vaikkapa bändikappaleeseen. Vapaan säestyksen taitaja saa aikaan myös hienon sooloesityksen soittamalla melodiaa oikealla ja hoitamalla vasemmalla kädellä sointumerkkien pohjalta improvisoidun säestyksen. Lisäämme soinnun säveliä vähitellen myös oikean käden melodiaan. Huonoille nuotinlukijoille vapaan säestyksen taito on pelastus: vasemman käden nuotteja ei sointumerkeistä soitettaessa tarvitse osata lukea lainkaan! Vapaan säestyksen kurssit ovat suositeltavia kaikille pianonsoiton opiskelijoille.

Improvisoinnin ja vapaan säestyksen kursseja järjestetään ainoastaan yksityisopetuksena. Kursseille otetaan oppilaita, jotka omaavat pianonsoiton alkeistaidot (vähintään vuoden opinnot).

Opettajat: Eliza Mäkipelto, Tiina Sinnemäki
Opetuspaikat: Järvenpään Kristillinen koulu, Nummenkylä, Riihikallion koulu

Sisältö © Ulla Gartz | Piirros © Marko Veijanen | Ylläpito: Ville Haikola | Tekninen toteutus: Janiika Aaltonen